Amatérský lovec fosilií objevil vůbec první mamutí kel v americkém Mississippi

Stát Mississippi má svou první fosilii mamuta. V okrese Madison se amatérskému lovci fosilií podařilo objevit impozantní kel, který zřejmě patřil ohromnému mamutovi kolumbuskému.

20.08.2024 - Stanislav Mihulka

Před stovkami a někdy i desítkami tisíc let žily na území Severní Ameriky různé druhy chobotnatců. V chladnějších oblastech se vyskytovali především mamuti, zatímco další chobotnatci, jako například zástupci čeledi Gomphotheriidae, žili spíše v jižněji a více zalesněných oblastech.

Z dřívějších paleontologických nálezů je zřejmé, že se mamuti během chladných období objevovali i v jinak velmi teplých oblastech jako je dnešní Florida nebo Mexiko. Pokud jde ale o území Mississippi, odborníci se až doposud domnívali, že se mu mamuti vyhýbali. Kromě teplého klimatu je zřejmě odrazovala i místní vegetace. Mamuti dávali přednost otevřeným pastvinám a oblast, kde se dnes rozkládá stát Mississippi býval hojně porostlý lesy. Jediný z dávných chobotnatců, o kterém prokazatelně víme, že se vyskytoval i u břehů řeky, která dala tomuto americkému státu jméno, byl Gomphotherium – chobotnatec známý pro svou typickou čtveřici špičatých a rovných klů, které čněly v páru z jeho horní i prodloužené dolní čelisti.

Mamut z Mississippi

Amatérský lovec fosilií Eddie Templeton ale nedávno učinil životní objev, který do jisté míry přepisuje historii chobotnatců v Mississippi. Ve strmém srázu v okresu Madison, tedy zhruba uprostřed státu Mississippi, narazil na přibližně dva metry velký kel. Amatérský paleontolog si nejprve myslel, že jde o fosilii mastodonta, později se ale ukázalo, že je to podstatně zajímavější nález – ukázalo se totiž, že jde o vůbec první mamutí kel, který byl kdy nalezen ve státě Mississippi.

Šťastný nálezce musel jednat rychle. Mamutí kly sice vypadají odolně, sluneční záření je ale dokáže rychle poškodit. Objevený kel, jehož hmotnost je asi 270 kilogramů, byl naštěstí z části pod vodou a přivolaní odborníci ho v měkkém substrátu stihli vykopat a zakonzervovat během jediného dne.

Nejistý je zatím konkrétní druh mamuta, který kdysi kel nosil. Podle vědců se zcela jistě nejedná o kel mamuta srstnatého (Mammuthus primigenius). Ti se podle všeho tak daleko jižním směrem nevyskytovali ani během vrcholu ledových dob. Podle odborníků by se s největší pravděpodobností mohlo jednat o kel mamuta kolumbuského (Mammuthus columbi), který byl větší mamut srstnatý. Ve skutečnosti šlo o zástupce jednoho z vůbec největších druhů mamutů, kteří kdy obývali Zemi.

Srovnání velikostí mamutů. Zleva mamut srstnatý, mamut zakrslý, mamut kolumbuský, mamut stepní a mamut jižní. (zdroj: Wikimedia Commons, Sergiodlarosa, CC BY-SA 3.0)