100+1 zahraniční zajímavost 17/24: Proč Ameriku dobývají celotělové deodoranty?
Spojené státy zažívají novou vlnu agresivního marketingu. Kromě prezidentských voleb totiž musí země řešit další zásadní problém: Jak eliminovat i poslední zbytky tělesného zápachu u lidí, kteří jsou už dostatečně vymydlení? Správně, Amerika potřebuje celotělový deodorant!
Před dvěma stoletími bylo v Evropě i v Americe zcela běžné koupat se jednou týdně a celá rodina obvykle používala tutéž vodu. I já coby Husákovo dítě ještě popsaný zvyk pamatuju: Do sprchy každý sám, ale když se napouštěla plná vana, tak se v ní vystřídali všichni. Jen čurání do vody neviděli rodiče úplně rádi… Takové vzpomínky znějí dnešním mladým lidem jako z jiné planety.
Hygienické standardy jsou dnes na nejvyšší úrovni v historii a vděčíme za to Americe s jejím dalekosáhlým kulturním vlivem. Velký nástup mýdel a voňavek přišel v roce 1912, kdy se na trh dostal deodorant Odorno. Ačkoliv byla reklamní kampaň masivní, neslavné prodeje tomu neodpovídaly. Když se pak podomní prodejci žen ptali, proč jejich výrobek nekupují, odpověď zněla, že ho nepotřebují, protože přece nepáchnou. Co tedy udělala firma obratem? Spustila kampaň, v níž v zásadě tvrdila: „Možná to necítíte, ale zapácháte. A vědí to všichni okolo, jen se vás nechtějí dotknout a raději mlčí. Proto s vámi manžel nespí a kamarádky vás pomlouvají za zády.“
Šlo o frontální útok na ženské nejistoty a frustrace – a bohatě se vyplatil. Od té doby se reklamní kampaně drží v podstatě stejného vzoru, byť už mívají mnohem etičtější formu.
Právě teď Spojené státy válcuje reklama na nové „celotělové“ deodoranty, které si prý máte aplikovat „tam dolů“. V americkém veřejném prostoru totiž nemůžete jen tak říct, že máte penis nebo vagínu. Co si o novém společenském trendu myslí deník The Washington Post, se dočtete v novém čísle 100+1 zahraničních zajímavostí.