Za volantem v oblacích: 100 let historie létajících automobilů
Vzlétnout do oblak je snem snad každého řidiče. Napříč 20. stoletím proto vznikla řada prototypů létajících vozidel. Do komerční produkce se však dostávají až dnes
Autoplane společnosti Curtiss se považuje za první „relativně funkční“ propojení automobilu s letadlem. Návrh křídel si konstrukce vypůjčila od trojplošníků, ale i když stroj dokázal párkrát „poskočit“ do vzduchu, plnohodnotný let nezvládl.
1949 | Rozlož si sám
Aerocar | značka: Molt Taylor
Aerocar bylo vozidlo, k jehož zadní části se připevnil ocas se skládacími křídly. Proměna trvala zhruba pět minut a bez problémů ji zvládl jeden člověk. Vůz značky Molt Taylor již dokázal létat, nikdy však nevzbudil dostatečný zájem veřejnosti.
1957 | Zůstáváme na zemi
VZ-8 Airgeep | značka: Piasecki
Jak název napovídá, VZ-8 Airgeep vznikl jako americká armádní zakázka, jež měla posloužit coby vzdušná varianta džípu. Prototyp dokázal vzlétnout vertikálně, nicméně nezvládl vystoupat příliš vysoko a spíš levitoval nad zemí. Armáda tak nakonec od výroby upustila.
1958 | Budoucnost je jasná
Volante | značka: The Ford Motor Company
Prostřednictvím modelu Volante chtěla automobilka Ford sdělit veřejnosti, že doba létajících vozidel ještě není na dosah, nicméně v budoucnosti s nimi musíme počítat. Díky vrtulovým motorům měl stroj dokázat vzlétnout vertikálně.
1973 | Smrt pro pokrok
Mizar | značka: Advanced Vehicle Engineers
Vozidlo vzniklo spojením automobilu Ford Pinto s křídlovou částí Cessny Skymaster. Celkem byly sestrojeny dva prototypy – jeden směřoval na výstavu, druhý skutečně vzlétl. Oba zakladatelé Advanced Vehicle Engineers v něm však posléze zahynuli.
2003 | Letecký řidičák
M400 Skycar | značka: Moller
Ačkoliv se M400 Skycar tváří spíš jako letadlo s proudovými motory, reklamy jej nazývaly létajícím automobilem, protože ho dokázal ovládat kdokoliv s řidičským průkazem – letová kontrola měla být zcela automatická. Opět však zůstalo jen u prototypu a firma Moller zkrachovala.
2013 | Odložený let
AeroMobil v3.0 | značka: AeroMobil
Slovenská společnost AeroMobil již od 90. let pracuje na svém stejnojmenném létajícím automobilu, který vzbudil i zájem NASA. Jeho verze 3.0 se loni měla stát prvním komerčně vyráběným pojízdným letounem, na trhu se však stále neobjevuje.
2017 | Češi v akci
Cavalo | značka: Nirvana Systems
Loni prezentovala česká společnost Nirvana Systems prototyp létajícího vozidla Cavalo. Jednalo se o spojení vírníku s tříkolkou, které si poradilo jak se silnicemi, tak s úskalími vzdušného prostoru. Nejenže byl prototyp funkční, ale světovou konkurenci předběhl tím, že jako první certifikované létající vozidlo dostal registrační značky a mohl volně do provozu.
2020 | Nekonečná svoboda
Liberty | značka: Pal-V
Liberty představuje spojení tříkolového vozidla s vírníkem: Součást karoserie tvoří vrtule se zádovým křídlem, jež pilot a řidič v jedné osobě dokáže sám rozevřít i nastavit. Ve vzduchu stroj dosahuje rychlosti 177 km/h a má dolet 560 km.