Švédský operátor chce vybavit své elektrokoloběžky umělou inteligencí
Elektrokoloběžky jsou v posledních letech hitem a jejich počet v provozu strmě roste. S rostoucím počtem vozítek ale přibývá i problémů s nimi. Jeden z největších operátorů elektrokoloběžek se rozhodl vsadit na umělou inteligenci
Na pohyb elektrokoloběžek po chodnících a jejich nevhodné parkování si stěžují obyvatelé velkých měst všude na světě. Stále častější jsou i srážky s chodci. Ze studie z Washingtonu vyplývá, že srážku nebo nějakou formu ohrožení ze strany koloběžkářů zažili tři dotazovaní z pěti. Ve Španělsku, Francii nebo Singapuru to došlo tak daleko, že zde museli v některých městech provoz elektrokoloběžek úplně zakázat.
Chytré elektrosvezení
Podobným problémům se proto snaží předcházet švédský operátor elektrokoloběžek Voi, který provozuje sdílená svá elektrovozítka v 50 evropských městech. Švédové nově navázali spolupráci s dublinským startupem Luna, ve snaze vybavit elektrokoloběžky systémem umělé inteligence.
Chytré elektrokoloběžky by měly být vybavené kamerami a senzory, které jednak vyhodnotí povrch, na kterém se vozítko pohybuje, a také přítomnost chodců. Umělá inteligence by pak automaticky upravovala rychlost vozítka, nebo vyslala akustický signál řidiči a varovala ho před možnou srážkou, nebo jízdou po chodníku. Konkrétní bezpečnostní nastavení má vzejít z celoročního testu, který byl zahájen již v listopadu v anglickém Northamptonu. První část testu si vývojáři nad míru pochvalují. Umělá inteligence dokázala správně vyhodnotit nebezpečí s přesností na 90 %. Druhá fáze testů startuje tento měsíc a zapojit by se do ní měla široká veřejnost.
TIP: Vzpoura strojů: Elektrokoloběžky v Austrálii svým uživatelům spílají a ujíždějí
Bezpečnostní prvky nejsou jediným chytrým vylepšením, se kterým Voi přichází. Jejich nejnovější elektrokoloběžky jsou vybavené senzory, které umí vyhodnocovat míru znečištění a varovat tak před nezdravým prostředím. Kromě kvality vzduchu koloběžky monitorují také úroveň hluku.