Spirální galaxie NGC 4217 nafukuje obří rádiovou bublinu

Radioastronomové objevili obří rádiovou bublinu, která se táhne do vzdálenosti 65 tisíc světelných let z disku galaxie NGC 4217.

09.10.2024 - Stanislav Mihulka

NGC 4217 ze souhvězdí Honicích psů, vzdálená asi 60 milionů světelných let, je jednou z těch spirálních galaxií, které díky souhře okolností pozorujeme prakticky z boku. Nevidíme tím pádem spirální tvar této galaxie, specifický úhel pohledu nám ale na oplátku nabízí možnost zkoumat jiné prvky její struktury.

Mezinárodní tým odborníků, který vedl Volker Heesen z Univerzity v Hamburku, prostudoval galaxii NGC 4217 v rádiové oblasti spektra a podařilo se jim objevit obří rádiovou bublinu, která se rozprostírá v jejím halu. Výzkum, který doposud neprošel recenzním řízením, uveřejnil preprintový server arXiv.

Bublající galaxie

Vědci k pozorováním využili americkou soustavu radioteleskopů Karl G. Jansky Very Large Array (VLA) v Novém Mexiku, a také evropskou soustavu radioteleskopů LOw Frequency ARray (LOFAR). Podařilo se jim detekovat málo zřetelnou rádiovou strukturu na severozápadní straně galaxie.

Později se z této struktury se „vyklubala“ bublina, která dosahuje do vzdálenosti 65 tisíc světelných let od galaktického disku NGC 4217. Heesen a jeho spolupracovníci určili, že tato bublina má magnetické pole o indukci 11 mikrogaussů. Na okrajích bubliny jsou urychlovány elektrony kosmického záření, z asi 300 na 600 kilometrů za sekundu.

Galaxie NGC 4217 patří mezi hvězdotvorné oblasti. Předešlá pozorování odhalila v této galaxii množství struktur tvořených prachem. Rádiová bublina by mohla souviset s činností aktivního galaktického jádra, které by mohlo pozorovanou bublinu nafouknout. Jádro galaxie NGC 4217 se sice v dnešní době nechová jako aktivní galaktické jádro, v minulosti to ale podle vědců mohlo být jinak.