Romantika zašlých časů: Poznejte nejúchvatnější viadukty světa
Viadukty jsou stavby tvořené pravidelnými oblouky, které znali již Římané. Od Evropy po Indii je mnoho takovýchto staveb, které často přetrvaly i staletí. Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější
Landwasserský viadukt je jednokolejný šestiklenbový zakřivený železniční viadukt, který se vine nad švýcarskou říčkou Landwasser a spojuje zastávky Alvaneu a Filisur. Na své jihovýchodní straně ústí do 216 metrů dlouhého Landwasserského tunelu. Viadukt navrhl Alexander Acatos a v letech 1901 až 1902 jej postavila firma Müller & Zeerleder. Stavba, která se nachází ve výšce přes tisíc metrů nad mořem, je 65 metrů vysoká a na délku měří 136 metrů. Od roku 2008 je viadukt součástí kulturního dědictví UNESCO. (foto: Profimedia)
Viadukt Port-Launay nebo také viadukt Guilly-Glas je 375 metrů dlouhý a 55 metrů vysoký most nad řekou Aulne. Viadukt je dílem čtveřice francouzských architektů a jeho výstavba začala v roce 1864. Do provozu byl tento dvanáctiobloukový viadukt uvedený o dva roky později. K jeho stavbě byl použitý kámen ze 110 kilometrů vzdáleného žulového lomu v Rostrenenu a většina materiálu potřebného k jeho stavbě byla na místo dopravena po řece. (foto: Profimedia)
Mostů, které nesou nějaké to „nej“, existují po celém světě desítky. Jeden takový se nachází i nedaleko českých hranic v Sasku, poblíž města Reichenbach im Vogtland. Göltzschtalbrücke, jak zní jeho název, je s 574 metry nejdelším mostem postaveným z cihel. Materiál pro stavbu viaduktu byl vybrán z čistě pragmatických důvodů – cihly byly totiž mnohem levnější než obvykle používaný žulový kámen.
Základní kámen, či spíše základní cihla viaduktu byla položena v květnu 1846 a dokončen byl o šest let později. Projekt viaduktu je dílem německého inženýra a renomovaného architekta Johanna Andrease Schuberta, který za svůj vítězný návrh dostal prémii tisíc stříbrných tolarů. Celková cena stavby se vyšplhala na 2,2 milionu tolarů, což v dnešních cenách odpovídá bezmála 70 milionům euro. Na stavbu viaduktu bylo použito celkem 26 milionů cihel. (foto: Profimedia)
Pokud by se stavitelé řídili názory politiků, impozantní viadukt by v bretaňském Morlaix nikdy nestál. Radní města se totiž obávali, že takto velká stavba negativně ovlivní proudění vzduchu ve městě a negativně ovlivní zdejší klima. Stavitelé si ale nakonec viadukt prosadili a v roce 1861 tak začal růst 292 metry dlouhý a 62 metrů vysoký železniční most. Do provozu byl uveden o čtyři roky později a od té doby je součástí klíčové železniční spojnice mezi Paříží a Brestem. Během 2. světové války byl viadukt terčem spojeneckého bombardování, a přestože Angličané shodili dna město 43 leteckých pum, viadukt zasáhla jen jediná z nich. (foto: Profimedia)
Dva a půl kilometru dlouhý francouzský dálniční most Millau Viaduct vyniká ve dvou ohledech: výškou a krásou. Nejvyšší z celkem sedmi pilířů měří 343 metrů (více než Eiffelova věž) a vozovka převyšuje nejnižší bod údolí o 270 metrů. Na stavbu bylo potřeba 85 tisíc kubíků betonu, slavnostního otevření se most dočkal na sklonu roku 2004. Brzy se stal pro svou ladnost vyhledávanou turistickou atrakcí a bývá považován za jeden z nejvýraznějších inženýrských počinů historie. (foto: Shutterstock)
Na horské železniční trati Semmering v Rakousku, která je v provozu už více než 160 let a která je od roku 1998 zapsaná na seznamu UNESCO, je více než stovka mostů a celkem 16 viaduktů. Jedním z těch nejkrásnějších je dvoupatrový viadukt Krausel-Klause. Viadukt je dlouhý 87 metrů, do výšky měří 36 metrů. (foto: Profimedia)
Viadukt Langwieser ve Švýcarsku, v kantonu Graubünden. Byl postavený v letech 1912-1914 pro železnici Chur – Arosa, kterou dnes provozuje Rhétská dráha, podle návrhu architekta Hermanna Schürcha. Most je dlouhý 284 metrů, přičemž ústřední oblouk je dlouhý 100 metrů a vysoký 42 metrů. (foto: Profimedia)
Cestu Harryho Pottera do čarodějné školy v Bradavicích připomíná anglický viadukt Ribblehead. Je 400 metrů dlouhý a najdete ho v Severním Yorkshiru zhruba 45 kilometrů na severozápad od města Skipton. Přestože se po něm první vlaky proháněly již v roce 1876, dodnes je stále v provozu. Před 40 lety měla trať namále - její provozovatel British Rail navrhoval její zrušení. Proti nápadu se ale postavila veřejnost a trať byla alespoň z části zachována. (foto: Profimedia)
Žijeme v době, pro kterou je klíčová rychlost, a to nejen rychlost přenosu dat, ale třeba také přepravy lidí či transportu zboží. Pokud tedy stojí v cestě překážky v podobě...