Renesance vzducholodí? Britská společnost připravuje dva nové modely

Společnost Hybrid Air Vehicles připravuje výrobu komerčních vzducholodí. Vzniknout má i těžkotonážní verze

17.01.2019 - Stanislav Mihulka



Dlouho předtím, než se objevila velká dopravní letadla, brázdily oblohu velké vzducholodě. Ty pak na nějakou dobu zmizely ze scény, v poslední době ale zažívají nečekanou renesanci. Společnost Hybrid Air Vehicles patří k těm, kteří usilovně pracují na znovuvzkříšení těchto majestátních vzdušných obrů.

Létající obři

Současným rekordmanem, alespoň co do velikosti je jejich Airlander 10 – toto hybridní vzdušné plavidlo kombinující prvky vzducholodě a letadla měří 92 metrů, což je asi o patnáct metrů víc než největší civilní letouny. Stroj původně vyvíjela americká vláda, za jeho uvedením do provozu ale stojí britská soukromá společnost. Airlander 10 dokáže podle vývojářů vystoupat až do výšky 6 000 metrů a může letět téměř 150kilometrovou rychlostí.

Svou veřejnou premiéru si Airlander 10 odbyl v létě 2016, kdy před zraky stovek zvědavců kroužil přibližně půl hodiny nad letištěm v Bedfordu. Druhé veřejné představení už tak slavné nebylo - během zkušebního letu z Cardingtonu do Bedfordshiru vzducholoď nezvládla přistání a havarovala. Během nehody došlo k poškození vzducholodě, nikdo ale nebyl zraněn.

Nyní zástupci společnosti Hybrid Air Vehicles oznámili, že prototyp Airlander 10 vyřazují a soustředí se na nové vývojové verze vzducholodě. Vzniknout má jednak komerční verze odzkoušeného Airlanderu 10, ale i jeho větší bratříček Airlander 50. Ten by měl být o 27 metrů delší a unést až 50 tun nákladu. Přestože má být nová verze primárně určená k přepravě nákladu, počítá se i s dopravou pasažérů – těch se má do kajuty vejít až 50 (komerční verze Airlanderu 10 počítá s 19 pasažéry).

TIP: Hybridní vzducholoď Airlander 10 poprvé opustila hangár v Británii

Vývojáři doufají v úspěch výletní i těžkotonážní verze – podle jejich výpočtů má vzducholoď nižší náklady na tunokilometr než ostatní formy dopravy včetně letadel. Výhodou má být ale především fakt, že vzducholodě nepotřebují přistávací a vzletovou infrastrukturu. Podle zástupců společnosti Hybrid Air Vehicles jsou tak ideálním řešení pro dopravu humanitární pomoci nebo pro přepravu produktů související s těžbou plynu, ropy a nerostů. Nové verze vzducholodě by měly být k dispozici přibližně do dvou let. 


Další články v sekci