Projekt sdílených deštníků vydržel jen 3 měsíce: Téměř nikdo je nevracel
Zatímco sdílení automobilů, jízdních kol, nářadí, bytů a kanceláří slaví úspěchy po celém světě, projekt společných deštníků skončil naprostým fiaskem
Sdílená ekonomika slaví jeden úspěch za druhým. Lidé již dnes společně užívají automobily, jízdní kola, nářadí, byty nebo třeba kanceláře. Obrovský boom zažívá sdílení zejména v Číně. Podle odhadů, které zveřejnil v březnu 2017 deník China Daily, se v roce 2020 bude sdílená ekonomika podílet 10 % na celkovém HDP země.
Deštníky do nepohody
Jednou z čerstvých novinek v oblasti sdílení měl být projekt čínské společnosti Sharing E Umbrella, který počítal se sdílením deštníků. Nápad vypadal alespoň v teoretické rovině poměrně životaschopně – nepřízeň počasí nás obvykle překvapí nepřipravené a než se při každém větším dešti shánět narychlo po deštníku je levnější si jej za pár drobných vypůjčit.
Sharing E Umbrella svůj projekt spustila letos v dubnu a do konce června již své služby nabízela v 11 velkých čínských městech, včetně milionových metropolí Šanghaje, Nankingu a Kantonu. Deštníky si bylo možné zapůjčit oproti záloze 19 jüanů (64 korun) s hodinovou sazbou 0,5 jüanu (necelé 2 koruny).
TIP: Vlastnit znamená nežít: Jak se žije lidem vyznávajícím sdílenou ekonomiku
Jen tři měsíce po spuštění služby ale společnost oznámila, že většina z původně 300 tisíc sdílených deštníků zmizela v nenávratnu. Zákazníci si je sice ochotně půjčovali, jen málokdo je ale vracel. Zakladatel společnosti Sharing E Umbrella Čao Šu-pching ale nehodlá na svůj nápad rezignovat a navzdory prognózám ekonomů plánuje nákup nových deštníků. S velkou pravděpodobností ale bude nucen upravit pravidla pro jejich půjčování. Uvidíme, zda to tentokrát vyjde.