Proč miminka voní po fialkách a teenageři páchnou jako zvěř?

Němečtí odborníci zjistili, v čem tkví tajemství vůně miminek a specifického odéru teenagerů.

25.03.2024 - Stanislav Mihulka

Teenageři, objektivně vzato, zapáchají. Vědci už dlouhou dobu vědí, že za jejich specifický odér mohou hormonální změny, které doprovázejí pubertu. Hormony aktivují potní žlázy a společně s působením unikátní „pubertální“ kožní mikroflóry vzniká charakteristický zápach.

Až doposud se ale nebylo úplně jasné, jaké je chemické složení tohoto typického pubertálního zápachu. S odpovědí nyní přichází německý výzkumný tým, který vedla Helen Loosová z Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg. Jako první porovnali chemické složení pachu teenagerů a batolat. Výsledky výzkumu v těchto dnech publikoval odborný časopis Communications Chemistry.

Vůně puberty

Loosová s kolegy zařadili do výzkumu 18 kojenců a batolat do věku 3 let a spolu s nimi i 18 teenagerů ve věku 14 až 18 let. Každý z účastníků experimentu se vyspal v připraveném bavlněném tričku se speciálními podpažními vložkami, které posloužily k absorpci pachů. Kromě toho museli účastníci experimentu po dobu 48 hodin dodržet striktní požadavky na hygienu a stravování, především se vyvarovat parfémované kosmetiky a silně kořeněných jídel.

Vědci druhý den ráno odebrali absorpční vložky a pečlivě je analyzovali s využitím řady pokročilých analytických metod, včetně plynové chromatografie a hmotnostní spektrometrie. Na základě získaných dat mohli rozložit tělní pach teenagerů a batolat do 42 různých chemických látek, z nichž některé byly pro vědu neznámé.

TIP: Máte problém s podpažím? Možná by pomohla transplantace bakterií

Ukázalo se, že pokud jde o chemické složení, jsou si pachy teenagerů a batolat vlastně velmi podobné. Zásadně se ale liší v tom, v jakém množství jsou v nich jednotlivé látky zastoupené. Ve vůni kojenců převažoval například α-isomethylionon, což je látka připomínající vůni fialek. Naproti tomu v pachu teenagerů bylo velké množství kyseliny 4-ethyloktanátové, která se podobá odéru koz.

Kromě toho byly výhradně u teenagerů objeveny i dvě složité steroidní sloučeniny, jejichž „vůně“ připomíná pot, moč, pižmo a santalové dřevo. Jedním ze zásadních závěrů studie je teorie, že hlavním důvodem, proč kojenci voní lépe než dospívající, je absence těchto konkrétních steroidních sloučenin.