Legenda z bavorské metropole: BMW slaví 100 let existence

Automobilka BMW je považována za druhou nejcennější značku automobilů na světě - bavorský symbol luxusu a solidnosti slaví 100 let od svého vzniku

08.03.2016 - Martin Reichman



Když se 7. března 1916 spojily dvě německé firmy, Rapp Motorenwerke a Gustav Otto Flugzeugwerke, vznikla Bayerische Flugzeugwerke. O rok později si firma změnila jméno na Bayerische Motoren Werke (Bavorské Motorové Závody), tedy BMW. Málokdo tehdy tušil, že se rodí skutečná legenda.

Letadla a motorky

Počátky BMW jsou spojeny s leteckými motory. S jedním z nich dokonce firma získala světový rekord, když v roce 1919 Franz Diemer dosáhl s letadlem poháněným motorem BMW IV rekordní výšky 9 759 metrů. Po první světové válce přišly na řadu motocykly a v roce 1928 první automobil. Skutečný průlom v automobilovém průmyslu přinesl až model BMW 303, se kterým přišel i dnes charakteristický „ledvinový“ design přední masky vozu.

Nevydařené nákupy na ostrovech

Stylově i technicky vyspělé vozy se zpočátku prodávaly jen ve velmi omezených sériích. BMW to dávalo punc luxusu a solidnosti. Vzestup značky pokračoval až do 90. Let, kdy firma poprvé překročila metu půl milionu prodaných vozů za jediný rok. V roce 1994 ale přišlo klopýtnutí – nákup churavějícího britského koncernu Rover Group (Rover, MG a Land Rover) byl pro BMW doslova katastrofou. Šest let po nákladné a nevydařené akvizici se mnichovská automobilka většiny z portfolia Roveru zbavila, aby se již o dva roky později opět vyhoupla nad magickou hranici milionu prodaných vozů ročně.

Od roku 2000 pokračuje automobilka v setrvalém růstu prodejů. I přes rozšiřující se portfolio vozů si BMW zachovává i po 100 letech punc luxusu a exkluzivity. Firma úspěšně přestála i pokles prodejů v důsledku finanční krize a v roce 2012 se její prodeje přehouply přes 2 miliony vozů ročně.

Statistic: Number of passenger cars produced by BMW worldwide from 1999 to 2014 (in millions) | Statista

Konkurence v automobilové branži je ale tvrdá - z velké německé trojky se na ni postupně tlačí Daimler AG (Mercedes-Benz), který by BMW mohl již letos předstihnout v počtu prodaných vozů. Prémiové vozy navíc nabízí i velké automobilky orientované především na masovou produkci. V posledních letech navíc BMW ztrácí zejména na největším trhu světa v Číně. I přesto se zdá, že mnichovská legenda je i po 100 letech ve skvělé kondici.

Modrá a bílá

Modro-bílý vzor znaku firmy je stylizací bavorské vlajky a neznamená symbol výrobce leteckých motorů (rotující bílou vrtuli na modré obloze), jak je často chybně uváděno. Tento omyl vznikl na základě reklamní kampaně z roku 1929, tedy 12 let po zaregistrování modrobílého loga BMW.

  • Zdroj textu

    bmwgroup.com, Wikipedia, The Economist, statista.com

  • Zdroj fotografií

    BMW Group


Další články v sekci