Koncert zpěvačky Taylor Swift rozechvěl seismometry v okolí Edinburghu

Víkendový koncert zpěvačky Taylor Swift rozechvěl seismometry v okolí Edinburghu. Seismologové zaznamenali otřesy na stanicích vzdálených až šest kilometrů od místa konání koncertu.

15.06.2024 - Martin Reichman

Monitorovací stanice britské vládní agentury BGS zaznamenaly minulý víkend v okolí skotského hlavního města neobvyklou seismickou aktivitu. Původcem slabého zemětřesení byly koncerty americké zpěvačky Taylor Swift, které se konaly na edinburghském stadionu Murrayfield.

Podle seismologů se každý ze tří večerů řídil podobným vzorcem, nejsilnější aktivitu ale vědci zaznamenali během hitů ...Ready for It?, Cruel Summer a Champagne Problems.

Skotská část turné pensylvánské rodačky se těší enormnímu zájmu publika – během víkendu koncert přilákal okolo 220 tisíc hudby chtivých posluchačů. Nejintenzivnější byla podle dat BGS páteční show, významné hodnoty ale vědci zaznamenali během všech tří večerů.

„Události byly zaznamenány citlivými vědeckými přístroji určenými k identifikaci i té nejmenší seismické aktivity na vzdálenost mnoha kilometrů, vibrace vyvolané koncertem pravděpodobně nepocítil nikdo jiný než ti, kteří se nacházeli v bezprostřední blízkosti,“ uvádí na svém webu BGS. Národní síť monitorovacích stanic BGS zaznamená každoročně okolo 300 přirozených zemětřesení, přičemž pouze 10 % z nich má dostatečnou intenzitu, aby je pocítili i lidé. Kromě přirozených otřesů vědci zaznamenávají také „indukované seismické události“ způsobené lidskou činností.

Není to poprvé, kdy koncerty americké hudebnice propojily svět showbyznysu a seriózní vědy. Slabé zemětřesení zaznamenali v souvislosti s koncerty Taylor Swift také během loňského července a září vědci ze Seattlu a Los Angeles. Během nich vědci naměřili otřesy o síle 2,3 stupně.