Infekce pocitů: Psi se mohou „nakazit“ lidskými emocemi

Lidské emoce mohou být nakažlivé. Naznačuje to studie vědců z Bristolské univerzity. Pach optimisticky naladěného nebo naopak stresovaného člověka může podobné rozpoložení vyvolat i u psů.

25.07.2024 - Stanislav Mihulka

Pokud jde o naše nejbližší zvířecí souputníky, bývají psi považováni ve srovnání s kočkami za životní optimisty. Také již víme, že psi dovedou vycítit lidské emoce, nejen obrazně ale i fakticky, prostřednictvím pachu. Jak ale ukazuje nový výzkum odborníků britské Bristolské univerzity, emoce lidí mohou psy „nakazit,“ tedy přímo ovlivnit a změnit jejich náladu.

Vůně optimismu

Výzkumný tým, který vedla Nicola Rooneyová, testoval 18 psů různých plemen s využitím pachu stresovaných lidí, kteří se mořili s matematickým testem, a pachem lidí v pohodovém rozpoložení, kteří poslouchali relaxační hudbu. U psů následně vědci zjišťovali, zda lidský pach ovlivní jejich náladu.

Psi pochopitelně nemohou přímo sdělit, zda jsou v optimistickém či pesimistickém rozpoložení. To ale pro odborníky není překážkou. Náladu psů odhadovali pomocí jednoduchého testu. Nejprve každému ze psů ukázali místnost, v níž byly dvě misky. V jedné byla pochoutka, druhá byla prázdná. Při testování nálady zavedli psy do stejné místnosti, kam tentokrát umístili ještě třetí misku.

Když se pes ke třetí misce rozběhl, vědci to považovali za projev optimismu. Zvíře totiž podle badatelů očekávalo dobrotu. Pokud se pes ke třetí misce loudal, byl označen za pesimistu. Jak vyplývá z výsledků, které zveřejnil vědecký časopis Scientific Reports, když si psi před vstupem do místnosti přičichli k pachu optimisticky naladěného člověka, chovali se optimističtěji a naopak.

Majitelé psů obvykle vnímají, že jejich čtyřnozí přátelé jsou naladěni na jejich emoce,“ uvádí Rooneyová. „Jak jsme ale zjistili, emoce a duševní rozpoložení psů může významně ovlivnit pach jim jinak neznámého člověka. Pochopení toho, jak lidské emoce ovlivňují psy i skrze pach, by mohlo pomoci majitelům psů i lidem, kteří se psy z různých důvodů pracují.