Zpátky ve hře: Voyager 1 opět posílá data ze všech svých funkčních přístrojů

Nejvzdálenější lidský výtvor, americká sonda Voyager 1, se kvůli technickým problémům na několik měsíců odmlčel. Teď už je ale opět v pořádku a pokračuje v průzkumu mezihvězdného prostoru.

24.06.2024 - Stanislav Mihulka

Voyager 1 letí kosmickým prostorem od září 1977 a aktuálně se nachází ve vzdálenosti asi 163 AU od Země. Pohybuje se rychlostí přibližně 17 kilometrů za sekundu a za jeden rok urazí 3,6násobek vzdálenosti mezi Zemí a Sluncem. Díky tomu je Voyager 1 nejvzdálenějším a také vůči Slunci se nejrychleji pohybujícím objektem, jaký jsme kdy vyrobili.

Tato legendární sonda americké NASA je z dnešního pohledu vybavená poněkud obstarožními technologiemi a po celou dobu čelí nepříznivým vlivům kosmického prostoru. Není se proto čemu divit, když se objevují technické problémy, které komplikují provoz sondy, především pokud jde o jeho komunikaci se Zemí.

Problémy s komunikací

Nejnovější kolo technických potíží Voyageru 1 začalo v listopadu 2023. Sonda začala posílat na Zemi namísto obvyklých nul a jedniček nesrozumitelná data. Experti NASA od té doby intenzivně pracovali na odstranění poruchy. Navzdory pokročilému věku je Voyager 1 stále přínosem a to nejen na symbolické rovině. Z původní desítky vědeckých přístrojů je stále funkční čtveřice – systém detektorů kosmického záření (CRS), detektor nízkoenergetických iontů (LECP), trojosý cívkový magnetometr (MAG) a přístroj pro studium vln v plazmatu (PWS).

Jako zdroj potíží byl odhalen subsystém letových dat (FDS, flight data subsystem), který „dávkuje“ data před jejich odesláním na Zemi. Další analýzy určily, který konkrétní čip je za vzniklé problémy zodpovědný, což umožnilo nalézt schůdné řešení. 20. dubna tak Voyager 1 opět poslal srozumitelná data ze dvojice funkčních vědeckých přístrojů.

O necelé dva měsíce později se odborníkům NASA podařilo vyřešit i zbývající problémy a od 14. června odesílají data všechny čtyři aktuálně funkční přístroje Voyageru 1. Stále platí, že se tento pozemský vyslanec pohybuje v místech, kam se doposud žádný lidský výtvor nevydal. Nezbývá proto než držet palce, abychom s ním měli spojení co možná nejdéle.