Žhavý svět: Vulkanický měsíc Io pokrývají lávová jezera

Snímky pořízené sondou Juno pomohly odhalit nejčastější formu vulkanismu na „pekelném“ Jupiterově měsíci.

10.07.2024 - Stanislav Mihulka

Jupiterův měsíc Io je nejvíce vulkanickým tělesem Sluneční soustavy. Na jeho povrchu se nachází kolem 400 sopek, z nichž soptí současně vždy nejméně okolo 150. Astrofyzik Alessandro Mura italského Národního institutu astrofyziky a jeho kolegové nedávno detailně prostudovali povrch měsíce Io s využitím dat získaných italským spektrometrem Jovian Infrared Auroral Mapper (JIRAM), který pracuje na palubě meziplanetární sondy Juno při její misi na orbitě Jupiteru. Podrobnosti výzkumu nedávno zveřejnil odborný časopis Communications Earth & Environment.

Jak vypadá pekelný svět?

Pomohlo nám vysoké prostorové rozlišení infračervených snímků zařízení JIRAM a také to, že Juno obíhá Jupiter v příznivé pozici vůči měsíci Io,vysvětluje Alessandro Mura. „Díky tomu jsme zjistili, že se po celém povrchu Io vyskytují jezera lávy, vyplňující útvary, které připomínají pozemské kaldery.

Podle astrofyziků jsou nejlépe zmapované oblasti měsíce Io pokryty zhruba ze 3 % lávovými jezery, která jsou zároveň zodpovědná za nejčastější formu vulkanismu. Podobná lávová jezera známe například na Havaji. Na měsíci Io ale mají tato jezera podle všeho stěny vysoké stovky metrů a nemůžeme tak spatřit, jak se láva z těchto jezer rozlévá po povrchu měsíce. Jezera se podle vědců naplňují magmatem z podpovrchových rezervoárů a opět se do nich vylévají, což způsobuje pohyby lávy.