Snímky Hubbleova teleskopu odhalují vzácnou černou díru střední velikosti

Analýza více než 500 snímků pořízených Hubbleovým dalekohledem naznačuje existenci vzácné černé díry střední velikosti v kulové hvězdokupě Omega Centauri.

11.07.2024 - Martin Reichman

Většina známých černých děr je buď extrémně hmotná, jako jsou supermasivní černé díry v jádrech velkých galaxií, nebo relativně malá, s hmotností menší než stonásobek hmotnosti Slunce. Černých děr střední hmotnosti známe jen málo a jsou považovány za vzácné chybějící články ve vývoji černých děr.

Jedna z těchto vzácných černých děr by se podle nové studie mezinárodního týmu vědců mohla nacházet v nejvnitřnější části kulové hvězdokupy Omega Centauri.

Hvězdokupa Omega Centauri se v mnohém od jiných kulových hvězdokup liší. Nachází se v ní přibližně 10 milionů hvězd a je zhruba 10× hmotnější než jiné známé velké kulové hvězdokupy. Její hmotnost se dokonce blíží menší galaxii. Část vědců se proto domnívá, že by ve skutečnosti mohlo jít o trpasličí galaxii, která z nějakého důvodu přišla o své vnější hvězdy. Jde také o jednu z mála kulových hvězdokup viditelných pouhým okem a v oblastech s tmavou venkovskou oblohou je její zdánlivý průměr velký téměř jako průměr Měsíce v úplňku.

Nevysvětlitelná rychlost

Teze o existenci černé díry v jejím centru není úplně nová. V roce 2008 přišla s teorií o černé díře střední velikosti v Omega Centauri astronomka Eva Noyola z Institutu Maxe Plancka. Vědkyně existenci černé díry tehdy odvozovala z neobvyklé rychlosti pohybu hvězd v jejím centru. Pozdější studie ale tuto tezi zpochybnily.

K velmi podobnému závěru ale nyní přišli i vědci, kteří analyzovali více než 500 snímků pořízených za poslední dvě dekády Hubbleovým dalekohledem. Vědci sestavili katalog, mapující pohyb zhruba 1,4 milionu hvězd a podařilo se jim identifikovat sedm hvězd, které se nacházely jinde, než by měly být. Rychlost pohybu těchto hvězd je podle vědců tak vysoká, že by měly překonat gravitační působení hvězdokupy a Omega Centauri opustit. Fakt, že jsou stále součástí hvězdokupy a rychlost jejich pohybu podle vědců naznačuje, že jsou přitahovány velmi hmotným objektem, jehož hmotnost je nejméně 8 200× vyšší než hmotnost našeho Slunce. Jediným možným objektem, který má takovou hmotnost, je podle vědců černá díra střední velikosti.

Pokud se existenci černé díry v hvězdokupě Omega Centauri podaří potvrdit, půjde o černou díru bližší, než je Sagittarius A – supermasivní černá díra v centru Mléčné dráhy. Tu od nás dělí 26 000 světelných let, kdežto hvězdokupa Omega Centauri je od nás vzdálená „jen“ 17 700 světelných let.