Šestinohý kráčející balón by mohl prozkoumat Titan. Nebo třeba mořské dno na Zemi

Šestinohý kráčející balón se rýsuje jako zajímavý prostředek pro průzkum povrchu Saturnova měsíce Titanu. Podobná konstrukce by se ale mohla uplatnit i při průzkumu nebo těžbě na mořském dně.

19.07.2024 - Stanislav Mihulka

Průzkum cizích světů vždy představuje náročný podnik. Vědci a inženýři proto přicházejí s rozmanitými technologiemi, často netradičními, které by mohly v těchto komplikovaných situacích obstát. Hari Nayar, který vede robotiku v Laboratoři tryskového pohonu NASA, se svými kolegy navrhl pro průzkum Saturnova měsíce Titanu pozoruhodný „kráčející balón.“

Jde o projekt BALloon Locomotion for Extreme Terrain čili BALLET, který představuje balón protáhlého tvaru. Balón se sice v daných podmínkách vznáší, je ale zároveň vybavený šesti „končetinami,“ které jsou s balónem spojené pomocí kabelů. Jednotlivá „chodidla“ pak představují vědecké robotické laboratoře, které mohou odebírat vzorky anebo analyzovat chemické složení a další parametry prostředí.

Šestinohý balón

Každou „nohu“ tvoří celkem trojice kabelů, které jsou jednotlivě ovládané kladkami. BALLET do jisté míry připomíná hmyzí marionetu, která se vodí sama. Když je některá „končetina“ hotová s výzkumem ve svém okolí, BALLET zatáhne za kabely, zvedne „končetinu“ z povrchu a přesune ji na nové místo.

Výzkum tohoto zajímavého konceptu průzkumné mise probíhá již od roku 2018, kdy se objevil coby součást grantu Institutu NASA pro pokročilé koncepty (NIAC). Podle tvůrců konceptu by tento typ robotického zařízení mohl představovat vhodný prostředek pro průzkum Titanu. Podmínky na tomto Saturnově měsíci jsou méně nepříznivé než například na Venuši nebo na Marsu, kde se rovněž zvažují mise s balony.

Projekt BALLET zatím vypadá slibně a NASA s ním podle všeho počítá ve svých dlouhodobých plánech. BALLET by ale také mohl nalézt využití na Zemi, poněkud překvapivě ale při průzkumu a těžbě na mořském dně, samozřejmě po úpravách konstrukce nutných pro prostředí mořského dna.