Představení se nekoná: Kometa Tsuchinshan–ATLAS se bohužel rozpadá

Nejnovější pozorování naznačují, že dlouhoperiodická kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) se rozpadne dřív, než se na své dráze dostane nejblíže ke Slunci. Očekávaná velkolepá podívaná se tak nespíš konat nebude.

23.07.2024 - Stanislav Mihulka

Kometa Tsuchinshan-ATLAS, formálně známá jako C/2023 A3, byla objevena počátkem roku 2023. Jedná se o dlouhoperiodickou kometu z Oortova oblaku. Vědci odhadli, že její dráha sahá až do vzdálenosti přes 90 tisíc AU, po které by měla oběhnout Slunce jednou za miliony let. Ke Slunci by měla dorazit 27. září a astronomové očekávali, že během svého přiblížení nabídne nádhernou podívanou. Optimistické odhady hovořily o jasnosti srovnatelné s nejjasnějšími hvězdami oblohy.

Teď se ale zdá, že namísto toho přijde studená sprcha. Známý astronom českého původu Zdeněk Sekanina, který pracuje v Laboratoři tryskového pohonu NASA v kalifornské Pasadeně, zveřejnil na preprintovém serveru arXiv doposud nerecenzovanou studii, podle které se kometa Tsuchinshan-ATLAS rozpadá.

Jak odhadnout kometu

Když se kometa blíží ke Slunci, rozpouští se její led a tryská z ní plyn a prach, který vytváří koma a ohon. Zároveň funguje jako „pohon“ a do jisté míry zrychluje pohyb kometárního jádra takzvaným negravitačním zrychlením. Na základě tohoto zrychlení a parametrů komety lze odhadnout, jak proletí kolem Slunce a jak bude viditelná. I když komety jsou velmi nevyzpytatelné, Zdeněk Sekanina je přesvědčený, že se Tsuchinshan-ATLAS rozpadne úplně, a to ještě před tím, než se přiblíží ke Slunci.

Světoznámý expert na komety, si všiml, že C/2023 A3 nezvýšila svoji jasnost takovým způsobem, jak na základě její velikosti, rotace a rychlosti pohybu jejího jádra vědci očekávali. Ještě nápadnějším znamením podle vědce je, že se kometa nezjasňuje ani v těsné blízkosti Slunce. Sekanina má za to, že to lze vysvětlit probíhajícím rozpadem kometárního jádra. Podle něj to skončí tak, že se kometa Tsuchinshan-ATLAS rozpadne na kousky natolik malé, že už je nebude možné našimi přístroji pozorovat. Bohužel to vypadá, že žádná slibovaná kometární show se na podzim konat nebude.