NASA neplánovaně prodloužila misi Starlineru u Mezinárodní vesmírné stanice

Mise kosmické lodi Starliner bude nejméně o osm dnů delší, než se původně plánovalo. NASA a Boeing chtějí čas využít k dodatečným testům.

18.06.2024 - Martin Reichman

Původně se měla nová kosmická loď CST-100 Starliner odpojit od Mezinárodní vesmírné stanice 14. června. Tři dny před plánovaným datem odletu ale NASA rozhodla o prodloužení mise do 18. června. Ani tento termín nyní neplatí. V pátek NASA oznámila, že premiérová pilotovaná mise Boe-CFT bude delší a k odpojení dojde nejdříve v sobotu 22. června. Důvodem odloženého odletu jsou dodatečné testy, harmonogramem ale zamíchal i původně plánovaný výstup astronautů do otevřeného vesmírného prostoru.

Více času, více testů

„Máme neuvěřitelnou příležitost strávit na stanici více času a provést více testů, což nám poskytne neocenitelné údaje,“ uvádí ve zveřejněném prohlášení Mark Nappi, viceprezident společnosti Boeing a manažer programu komerční posádky. Čas navíc má být podle Nappiho využitý „k poznávání“.

NASA a Boeing hodlají otestovat hlavně trysky, které nefungovaly správně při příletu Starlineru k ISS. Krátký dvojitý zážeh je plánován pro sedm z osmi trysek kosmické lodi. Další testy mají ověřit teplotu vzduchu v kosmické lodi a systémy podpory života. Agentura by také ráda znovu vyzkoušela funkčnost průlezu z ISS do kosmické lodi, včetně testu Starlineru coby nouzového útočiště čtyřčlenné posádky.

„Pokračujeme v procesu poznávání schopností Starlineru, abychom se připravili na dlouhodobý cíl, kterým je šestiměsíční mise s dokem na vesmírné stanici,“ uvádí Steve Stich, manažer programu komerčních posádek NASA.

Zda se mají testy týkat i úniku hélia, se kterým se kosmická loď potýkala během přeletu k ISS a krátce po jejím připojení, NASA ve svém prohlášení nezmiňuje. V dřívější zprávě agentura uvádí, že zásoby hélia jsou dostatečné k provedení odpojovacího i deorbitálního manévru.

Termín odletu ovlivnil i původně plánovaný výstup Tracyho Dysona a Matta Dominicka do otevřeného vesmírného prostoru, který se měl uskutečnit 13. června. NASA nechtěla, aby se tyto dvě náročné operace (odlet Starlineru a výstup astronautů do otevřeného prostoru) konaly ve dvou dnech. Výstup astronautů se ale nakonec kvůli blíže nespecifikovanému „problému se skafandrem“ neuskutečnil. Nově mají astronauti svůj výstup absolvovat 24. června – tedy dva dny po novém termínu odletu Starlineru od ISS.