Náraz sondy DART změnil nejen trajektorii, ale i tvar měsíčku planetky Didymos

Pozorování pozemních teleskopů odhalují další podrobnosti následků řízeného střetu sondy DART a měsíčku Dimorphos.

19.04.2024 - Martin Reichman

Když 26. září 2022 narazila do měsíčku planetky Didymos americká sonda DART (Double Asteroid Redirection Test), změnila tím jeho oběžnou dráhu. Šlo o první cílenou změnu pohybu vesmírného objektu lidstvem a důležitý test možné strategie obrany proti potenciálně nebezpečným vesmírným objektům.

Před střetem sondy DART trvalo měsíčku Dimorphos 11 hodin a 55 minut, než obkroužil mateřský Didymos. Po srážce se tato doba zkrátila o 33 minut a 15 sekund. Změnila se i trajektorie oběžné dráhy Dimorphosu, která se z původně kruhové stala mírně eliptickou.

Tříosý meloun

Nejnovější pozorování navíc ukazují, že náraz poznamenal Dimorphos i na jeho tvaru. Původně oblý sféroid s průměrem 170 metrů se následkem střetu změnil na tříosý elipsoid připomínající protáhlý meloun.

Výsledky pozorování také ukazují, že dopad sondy DART zmenšil i průměrnou vzdálenost mezi oběma objekty na zhruba 1 152 metrů. Dimorphos a Didymos jsou si tak v průměru o zhruba 37 metrů blíže, než tomu bylo před nárazem sondy DART.

Další podrobnosti nejen o následcích nárazu sondy DART, ale i o obou objektech samotných, by měla přinést evropská sonda Hera, jejíž start je naplánovaný na letošní říjen. K Didymosu a Dimorphosu by měla Hera dorazit v roce 2026.