Atomový vesmírný maják: Vědci si posvítili na nejbližší milisekundový pulzar

Nová měření ukázala, že blízký pulzar ze souhvězdí Malíře má poloměr jen 11,4 kilometrů. Jeho hmotnost přitom odpovídá 1,4násobku Slunce.

17.07.2024 - Stanislav Mihulka

V souhvězdí Malíře se ve vzdálenosti asi 510 světelných let nachází objekt PSR J0437−4715. Jde o pulzar – rychle rotující neutronovou hvězdu, která se zrodila ze supernovy při zániku masivní hvězdy. V tomto případě jde o tzv. milisekundový pulzar, protože rotuje tak rychle, že se otočí jednou za 5,75 milisekund. Jeho rytmus je tak neuvěřitelně stabilní, že předčí i lidmi vytvořené atomové hodiny.

Pulzar PSR J0437−4715 je vzhledem ke své relativní blízkosti a vysoké jasnosti v hledáčku vědců již zhruba tři desítky let. Stále toho o něm ale nevíme dost. S novou troškou do mlýna nyní přichází Devarshi Choudhury z Amsterdamské univerzity, který se svými kolegy provedl náročná měření s mnoha výpočty, jejichž výsledkem jsou překvapivé podrobnosti o pulzaru PSR J0437−4715 a o jeho magnetickém poli. Ukázalo se, že dotyčný pulzar má poloměr pouhých 11,4 kilometru, jeho hmotnost ale odpovídá 1,4násobku hmoty Slunce.

Choudhuryho tým při svém výzkumu využil data získaná rentgenovým teleskopem NICER (Neutron Star Interior Composition ExploreR), který pracuje na palubě Mezinárodní vesmírné stanice. O náročné výpočty se následně postaral nizozemský národní superpočítač Snellius.

Pro vědce jde o velký úspěch. „Doufali jsme, že budeme schopní přesně vypočítat poloměr pulzaru. Doufali jsme také, že bychom mohli zmapovat magnetické póly na jeho povrchu a doložit, že se nenacházejí přímo naproti sobě,uvedl Choudhury. „Nakonec se nám povedlo obojí.