Černobílá šifra: Jak fungují QR kódy?

V posledních letech se s QR kódy setkáváme na každém kroku. Díky své univerzálnosti a snadnému použití se staly neodmyslitelnou součástí mnoha moderních procesů a služeb. Jejich historie se přitom začala psát již před 30 lety.

22.07.2024 - Barbora Jelínková



Uživatelé moderních zařízení se s QR kódy – doslova „quick response“ neboli „rychlá odpověď“ – setkávají denně. Ve skutečnosti se však nejedná o úplně moderní vymoženost: S jejich používáním začala japonská automobilka Denso v roce 1994. 

Černobílý symbol tvořený specificky seskládanými pixely v mřížce ukrývá data, která dokáže rozklíčovat právě chytrý telefon nebo třeba tablet. Nejčastěji se takto kóduje internetová URL adresa, přičemž namíření objektivu na symbol odpovídá jejímu ručnímu zadání. Na rozdíl od lineárních čárových kódů EAN, jaké se používají pro markování zboží, však mohou jejich QR protějšky uchovávat mnohem víc dat, protože jsou zapsané vertikálně i horizontálně. Každý tak pojme například až 7 089 číslic. 

Jejich další výhoda spočívá v možnosti přečíst obrazec nakloněný či pod úhlem, a dokonce i neúplný. V tzv. informační vrstvě každý černý bod kóduje binární jedničku a bílý nulu. 

Z fabriky na tržiště a do restaurací

S nápadem na vytvoření QR kódu přišel jako první v roce 1994 zaměstnanec japonského výrobce automobilových součástek Masahiro Hara při hraní hry Go. Společnost Denso hledala způsob, jak sledovat automobilové díly během procesu montáže a standardní čárové kódy nebyly pro tento účel efektivní. Bylo obtížné je skenovat, což zpomalovalo výrobu. Navíc do nich bylo možné uložit pouze omezené množství dat, což znamenalo, že se často používalo více čárových kódů pro jeden díl. Formát a velikost QR kódů pomohli tento problém vyřešit.

Technologie se poté rozšířila i do dalších částí světa a v průběhu 90. let používaly společnosti po celém světě kódy QR jako součást výrobního procesu. Teprve s příchodem chytrých telefonů se začaly používat kódy QR určené pro spotřebitele. Dnes se technologie QR kódů používá po celém světě. V Japonsku jsou stále velmi populární a rozšířily se i ve Spojených státech, Číně, Indii a mnoha dalších zemích. V roce 2020 použilo v QR kód k platbě 85 % čínských spotřebitelů.


Další články v sekci