Nejdelší mosty na Zemi měří desítky kilometrů a svézt se po nich znamená pro mnohé vrcholný zážitek. Na trasách některých spojnic proto vznikají i restaurace či svatostánky
most Krále Fahda kde: Saúdská Arábie, Bahrajn | délka: 25 km
Spojnici Saúdské Arábie a ostrovního státu Bahrajn tvoří pět větších celků, které upevňuje 536 betonových pylonů a sedm náspů v mělčích vodách Perského zálivu. Díky velké oblibě mostu se nakonec jeden z náspů rozšířil natolik, že na něm vyrostla mešita, kancelář imigračního oddělení i řada fastfoodových restaurací. Stavba vznikala v letech 1981–1986 a náklady dosáhly v přepočtu 17 miliard korun. Pandemie koronaviru však most Krále Fahda pro osobní vozidla uzavřela. (foto: Shutterstock)
Ven a zase dovnitř
most Sultána Omara Aliho Saifuddeina kde: Brunej | délka: 30 km
Stavba nejdelšího mostu jihovýchodní Asie, který nese jméno otce současného panovníka Hassanala Bolkiaha, započala v roce 2014 a trvala pět let. Navrhla jej společnost Arup Group a práce vyšly v přepočtu na 34,2 miliardy korun. Jde o první přímou spojnici sultanátu Brunej a jeho odděleného okresu Temburong, který se v podobě exklávy noří do území Malajsie. Brunejci tak mohou mezi oběma regiony plynule přejíždět, aniž by opustili hranice státu. Dřív se dala cesta absolvovat pouze ve vodním taxi a trvala 45 minut. (foto: Shutterstock)
Tisíce pilířů
Lake Pontchartrain Causeway kde: USA, Louisiana | délka: 38,4 km
S více než 38 km představuje most nad louisianským jezerem Pontchartrain nejdelší překlenutí vodní plochy na světě. Když však v roce 2011 hrozilo, že by jej mohla sesadit čínská „konkurence“ v zátoce Ťiao-čou, zavedla raději Guinnessova kniha pro pořádek různé kategorie. Proslavily se tak obě stavby, jež se liší konstrukcí: Americký dlouhán prochází mezi městy Metairie a Mandeville na protilehlých březích rezervoáru ze severu na jih v podobě dvouproudé spojnice podepřené 9 500 betonovými pilíři a je kontinuální – zatímco jeho čínský protějšek se skládá z více částí. (foto: Wikimedia Commons, formulanone 1 + 2, CC BY-SA 2.0)
Lék na zácpu
Bang Na Expressway kde: Thajsko, Bangkok | délka: 55 km
Šestiproudou nadzemní dálnici, o šířce 27,2 m, navrhl americký inženýr Louis Berger. Vznikla za vlády premiéra Chuana Leekpaie, aby ulevila dopravní situaci Bangkoku, který trpěl nezvladatelnými zácpami. Stavěla se pět let od roku 1995 a padlo na ni 1,8 milionu metrů krychlových betonu. Až do roku 2008 představoval tento zpoplatněný dálniční úsek nejdelší mostní konstrukci na planetě. Dnes mu patří sedmé místo, stále se však jedná o rekordmana určeného výhradně pro automobily. (foto: Shutterstock)
Nejdelší na Zemi
viadukt Tan-jang-Kchun-šan kde: Čína, provincie Ťiang-su | délka: 164,8 km
S délkou téměř 165 km se viadukt Tan-jang-Kchun-šan zapsal do Guinnessovy knihy rekordů. Kolos tvoří součást vysokorychlostní trati spojující Peking a Šanghaj, přičemž leží na jejím úseku v provincii Ťiang-su. Stojí v povodí řeky Jang-c’-ťiang a do jisté míry s ní prochází rovnoběžně: Od veletoku jej dělí vzdálenost 8–80 km. Většina jeho trasy se vypíná nad nížinami a rýžovými políčky, vodní hladinu přetíná v délce pouhých 9 kilometrů. Jeho stavba započala v roce 2006 a trvala čtyři roky: Konstrukci budovalo na deset tisíc dělníků a celkové přepočtené náklady se vyšplhaly na 182 miliard korun. (foto: Wikimedia Commns, DF4D-0070, CC BY-SA 3.0)